Ki-61 od Štefana Svobodu - model je hotový!
V záverečnej časti si povieme a názorne ukážeme, ako sa venovať povrchovej úprave a kompletizácii jednotlivých podzostáv modelu.
Po prebrúsení modelu, ktoré som si urobil ako následný krok po nitovaní, je najlepšie model doslova vydrhnúť napríklad starou zubnou kefkou aby prach z brúsenia neostal či už v nitových radách, alebo paneláži. Zvykol som si na dvojité odmastenie povrchu, keďže používam masky. Týmto odmastením zabraňujem následnému strhnutiu farby pri odstraňovaní masiek. Prvé odmastenie robím liehom a keď preschne lieh, čo je v podstate okamžite, prestriekam model levelingom čo som samozrejme urobil aj teraz. Ako ďalší krok nasleduje zjednotenie surfacerom. Aj keď najideálnejšie pod kovové farby je použitie čierneho podkladu, ja aj napriek tomu používam klasický šedý gunze 1500. Dokonalé preschnutie surfaceru nám zaručuje perfektný podklad pre aplikovanie ďalších vrstiev. Tesne pred striekaním kovového povrchu som opätovne povrch prestriekal levelingom a vrhol som sa na základný nástrek farby gunze z rady SM a to konkrétne SM01. Základnú kovovú farbu zvyknem nariediť vo väčšom pomere a to až 1:4 – 5 v prospech riedidla. Postupne som vymaskoval paneláž a na rozmodulovanie povrchu dotónoval základnú kovovú pridaním rôznych farieb z rady Mr.Paint. Tieto farby sú už nariedené a preto sa s nimi veľmi dobre pracuje, čím si skracujem čas. Jednoducho si do nádobky v pištoli pridám pár kvapiek farby Mr.Paint jemne premiešam a striekam.
Rozmodulovaný povrch necháme preschnúť a pustíme sa na aplikáciu masiek. Tieto masky som si vyrezal z Kabuki pásky, no pokiaľ sú to tvary zložitejšie, mám šikovného pomocníka a to rezací ploter silhouette. Aplikácia masiek je jednoduchá a nástrek taktiež. Vymaskované a nastriekané miesta necháme dôkladne preschnúť. Povrch modelu som chcel opotrebovať a na toto opotrebovanie som zvolil prebrúsenie brúsnym papierom pod vodou. Aby som opotrebenie neprehnal a nezbrúsil aj kovovú farbu zvolil som čo najjemnejší brúsny papier, ktorý som namočil do vody na pár dní. Brúsnym papierom som len jemne tlačil na povrch aby mi brúsenie nestrhlo nadmerné množstvo nastriekaných označení. Ďalším krokom je prelakovanie povrchu lesklým lakom a napustenie celého modelu washom. Použil som neutral wash, v určitých miestach čierny a aj hnedý. Keďže označenia mali odlišný lesk od kovového povrchu tieto označenia sú prestreknúté po zaschnutí a zotretí washu polomatným a matným lakom, čím sa povrch ešte viac stane zaujímavejším. Predposledná časť v celkovej stavbe modelu spočívala v dolepení podzostáv a to podvozkových nôh, klapiek a rôznych drobných častí. Model ešte nieje kompletný lebo až drobným ušpinením ho môžeme považovať za ukončený. Na ušpinenie povrchu používam zmes čiernej a červeno hnedej farby. Táto zmes je silne nariedená a to 1:10 – 12 v prospech riedidla. Touto zmesou som prestriekal rôzne miesta kde je ušpinenie intenzívne. Na ukončenie povrchovej úpravy som ušpinil určité miesta suchým pigmentom v častiach kde sa pohyboval personál.
Fotografie finálneho modelu.




