eastmodels.sk
eastmodels.sk

Rendezská modelárska súťaž a Parný deň 2025, Bratislava (SK)

09.08.2025
#

Nasledujúca udalosť

Rendezská modelárska súťaž a Parný deň 2025, Bratislava (SK)

09.08.2025

T-34/76 od Štefana Pásztora

Pridaný 07.02.2016 | autor Štefan Pásztor

Model: T 34/76

Mierka: 1/72

Výrobca: Zvezda

Zo začiatku, keď som začal so stavbou tohto modelu, mala to byť len „rýchlovka“ na max. dva večery, proste niečo na odreagovanie. Samozrejme už pri stavbe mi to nedalo a celkovo sa čas strávený pri tomto modeli predĺžil.

Bez istých úprav by to nebolo ono:  

  • Odrezané blatníky
  • Doplnená štruktúra liateho kovu na veži
  • Kovová hlaveň RB Model
  • Hlaveň guľometu z ihly
  • Odvŕtané výfuky 
  • Madlá z medeného drôtu
  • Odfrézovaná vnútorná časť svetlometu (polguľová fréza) + káblik               z oloveného drôtu 

   --

Farbenie
Po vrstve základovej farby som model celý nastriekal čiernou Tamiyou XF-69bielou XF-2 som zosvetlil miesta na ktoré najviac dopadá svetlo (technika Black&White). Až neskôr som si uvedomil, že som túto techniku mohol kľudne urobiť omnoho výraznejšiu. 

Po preschnutí som naniesol na model vo vrstvách silne zriedenú APa 162B pre sovietske tanky z WW2.  

Kamulážne farby (svetlú hnedú, tmavú hnedú a čiernu) som namaľoval štetcom farbami Vallejo na štetec. Pôvodne som celú kamufláž chcel maskovať a striekať pištoľou, potom si však povedal že aspoň raz v živote to môžem skúsiť štetcom. Priamo po namaľovaní nevyzerala kamufláž najlepšie, ale... 

Patina
... hneď po prvej vrstve Migovho hnedého filtru pre trojfarebné kamufláže A.MIG1510 som zmenil názor. Kamuflážne farby zrazu začali spolu perfektne ladiť, presne tak ako som si to predstavoval. Po kvalitnom preschnutí som pridal ešte jednu vrstvu. Po preschnutí druhej vrstvy filtra som na celý model bodovo naniesol wash tak, aby som nemusel nič opravovať zmývať.

Prvé odreniny a škrabance som maľoval farbou Vallejo 70.967 Olive Green. Kombinoval som tupovanie molitanom a maľovanie tenkým štetcom. Tieto farby vysychajú takmer okamžite, takže som hneď mohol prejsť na tmavohnedé odreniny Migovou Chipping farbou. Tieto odreniny som sa snažil v menšom rozsahu vmaľovať do predošlých zelených. V podstate tieto dva kroky boli pri tomto modeli časovo najnáročnejšie.
Po zaschnutí farieb som v miestach najväčších odrenín od hrán vytvoril stekance špiny a hrdze pomocou washu, stieraného Odourless Thinnerom. Pred ďalším krokom je veľmi dôležité aby nám stekance úplne vyschli, takže som ich nechal preschnúť dva dni. Počas týchto dvoch dní som sa venoval drobnostiam ako hrdza pomocou washu ktorá vznikla pod blatníkmi, stmavenie mriežky nad motorom pomocou tmavého washu a styčné plochy kolies a pásov som namaľoval Migovou oceľovou akrylovou farbou. Bohužiaľ nemám tieto kroky detailnejšie pofotené, pretože Ján Moravčík ma s napísaním krátkeho článku oslovil až po ich dokončení. Nemyslím si však že by to bolo niečo nezvládnuteľné, poprípade tieto kroky môžete nájsť pekne pofotené v niektorých Jánových článkoch. 

Predposledným krokom bolo zaprášenie modelu (dôvod prečo v predchádzajúcom kroku museli stekance dokonale preschnúť). Celý model som natrel tekutým prachom zvislé plochy smerom zhora dole a na vodorovné plochy som prach len jemne tupoval. Takto som nechal model deň preschnúť. (Viem, takto to nevyzerá veľmi pekne, ale zmení sa to v nasledujúcom kroku.)

Následne som plochým štetcom jemne navlhčeným v Odourless Thinneri zmýval nanesený prach. Opäť zvislé plochy smerom zhora dole a vodorovné plochy som jemne roztupoval. Takto vznikol na povrchu efekt nie príliš výrazného stečeného prachu. 

Na záver prachovej etapy som na niektoré miesta naniesol suchý pigment sutín – najmä pod vežu, nad motorový priestor, ale aj na zvislé plochy na doladenie prachu. 

Posledným krokom bolo zablatenie – perfektná možnosť vyskúšať blato z novej Migovej série pást s hustou konzistenciou. Príjemne ma prekvapili, v podstate im nemám čo vytknúť až na dve veci – primiešal by som do nich jemné kamienky aby mali mierne hrubšiu štruktúru (ale to si môže každý spraviť individuálne podľa mierky, použitia atď.) a fakt že schli dva dni. Po vyschnutí však ostali pekne lesklé ako čerstvý nános blata s jemnou štruktúrou a sú dostatočne odolné voči olúpaniu.


Pasta sama o sebe nevyzerá veľmi autenticky, pretože pri nanášaní štetcom som vytvoril na jej okraji ostré hrany. To som napravil nanesením fŕkancov tekutého blata zo štetca pomocou striekacej pištole. Namočený štetec v tekutom blate priložíme pár cm od povrchu a jemne doňho fúkneme vzduch z pištole. Tento krok odporúčam si najprv odskúšať niekde bokom. 

Úplne na záver som na zadnú časť tanku (v okolí výfukov, výduchov nad motorom a poklopov) naniesol jemné olejové stekance. Nezabudol som ani na priestor pod vežou. 

Úplnou bodkou bolo preleštenie vonkajších styčných plôch pásov ceruzkou a nasadenie antény. 


Dúfam že som v tomto článku aspoň niekomu niečo nové ukázal... a ak nie, tak aspoň pre potešenie oka diváka.

návrat hore