eastmodels.sk
eastmodels.sk

Momentálne nenasleduje žiadna udalosť

#

Nasledujúca udalosť

Momentálne nenasleduje žiadna udalosť

Moje prvé lietadlo alebo Mig-21 MF

Pridaný 13.07.2017 | autor Ján Moravčík

Nie nejedná sa o článok začiatočníka, ktorý sa bude tešiť zo svojho prvého modelu, i keď tento príbeh bude mať veľa spoločného. Už som niekde písal, že láska k modelárstvu sa u mňa začala niekedy v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Úplne prepukla v roku 1998, kedy som sa po prvýkrát zúčastnil modelárskej súťaže Najada cup, ktorá sa konala v Liptovskom Hrádku. Súťažil som vtedy s diorámou Afriky v mierke 1:35. Práve na tejto súťaži som sa spoznal s Pavlom Pauerom z Považskej Bystrice a vďaka jeho diorámam mám dodnes slabosť na modely tejto kategórie. Snáď si jednu v živote urobím.

Bolo to v roku 1999, kedy mi mama práve na vyššie spomínanej súťaž kúpila model Avie B-35 od Kovozávodov Prostějov. Ihneď na druhý deň som si ju musel postaviť. Po tomto modeli nasledovali ďalšie – Avia CS 199 (KP), Focke Wulf Ta-152 (Revell), Morane Sulnier MS-230 (Směr) a mnohé iné. Moja orientácia na modely bojovej techniky začala až v roku 2001 postavením modelu Tiger I v mierke 1:72 od Revellu.

Ale aby som sa vrátil k tým lietadlám... . Pred pár mesiacmi som zistil, že lietadlá vo mne opäť po rokoch vyvolávajú tie isté emócie ako v časoch, keď som bol dieťa, tak som si ich začal kupovať. Ako prvý som si kúpil model lietadla Mig-15 UTI a potom to išlo. K dnešnému dňu mám viac než 20 nepostavaných modelov lietadiel prevažne takých, ktoré súvisia s Československom. Aby nebolo len pri kupovaní rozhodol som sa, že si musím nejaké to lietadlo aj postaviť. Pre rozbeh po 18 rokoch som si vybral model Mig-21 MF v mierke 1:144 od firmy Eduard. Stavbu som práve včera ukončil s nasledovným konštatovaním:

Stavba modelu lietadla je z môjho pohľadu ďaleko viac náročnejšia než stavba modelu bojovej techniky. Určite je to spôsobené určitými stereotypmi, ktoré človek získal za roky stavby techniky. U lietadiel je nutný odlišný stavebný postup a pri mojom prvom modeli som s tým mal trochu problém. Pri lietadlách je nutné veľkú pozornosť venovať čistote stavby, začistenia dielov, jemnosti nástreku, nanášaniu dekálov, pretože tu nič „neošidíte“ ako to môžete urobiť na technike. Problém u mňa aj s tým, že niektoré veci sa robia odlišne a boli etapy, kedy som nad tým lamentoval a moja motivácia výrazným spôsobom klesala. Nechcel som sa nechať odradiť, a tak som sa snažil tieto krízy prekonávať študovaním stavebných postupov YouTube kanála PLASMO.

Aj keď bola stavba Mig-21 MF pre mňa celý čas bojom, z výsledku sa teším, už len preto, že je to 18 rokoch prvý dokončený model lietadla v mojej zbierke.

Nižšie nájdete fotografie hotového modelu, rovnako tak fotografie, ktorými som sa inšpiroval. Pôvodný plán mala byť stavba Migu s trupovým označením 7714. Po nástreku kamufláže som zistil, že tento konkrétny typ mal inú kamufláž na krídlach, a tak som od svojho pôvodného zámeru upustil. Tento konkrétny stroj bol darovaný RAF Benevolent Fund, neskôr predaný do USA, kde je registrovaný ako N7708.

Viac fotografií nájdete v galérii pod článkom

návrat hore