eastmodels.sk
eastmodels.sk

Hobby Model Show 2024, Borský Mikuláš (SK)

04.05.2024
##

Nasledujúca udalosť

Hobby Model Show 2024, Borský Mikuláš (SK)

04.05.2024

LIAZ 706 v mierke 1/87 od TP model

Pridaný 29.12.2017 | autor Daniel Hajtinger

Už keď som prvykrát narazil na tento model v Bratislave na Plastikovej zime 2017, vedel som, že pôjde so mnou domov. Už dlhší čas som mal v hlave predstavu o nejakom civilnom nákladnom vozidle z môjho okolia. Všetko na čo som pozeral v obchodoch bolo buď mimo môj plán alebo príliš drahé. Po otvorení sympatickej malej škatuľky na mňa čakalo zopár rezinových odliatkov, ktoré neboli bohvieaké a cestou domov vlakom som sa zamýšľal, či som kúpou tohto drobca urobil správne. Za tú cenu som však nemal čo stratiť a poňal som to ako výzvu. Ešte v ten večer som si začal zháňať podklady. Pôvodne som z tohto dlhého valníka chcel urobiť klasický sklápač, ktorý dodnes jazdí po slovenských cestách. Model, ktorý som kúpil je ale diametrálne odlišný od klasickej verzie 706 s krátkym rámom. Dalo by sa povedať, že sú to, až na pár častí, dva odlišné stroje. Svojím spôsobom samozrejme. Rozdiel medzi „mojou“ a klasickou LIAZkou je , že kým krátke multifunkčné nákladiaky jazdia a ešte pravdepodobne dlho jazdiť budú, vidieť na dnešných cestách dlhý valník je už rarita. LIAZ 706 pozná asi každý a má ho snáď každé poľnohospodárske družstvo, technické služby a občas sa objaví aj na stavbách. Ako malý chlapec som na toto auto pozeral z okna každú stredu ráno u starých rodičov keď na ňom prišli smetiari.

So stavbou som začal na druhý deň, keďže prsty ma svrbeli poriadne. Už pri kúpe som vedel, že veľa vecí bude treba opraviť alebo rovno odstrániť. Ako prvá išla do koša celá korba. Imitácia dreva a celkové prevedenie drevenej nástavby bolo katastrofálne. Len zo zvedavosti som si prepočítal hrúbku bočných dosiek a v skutočnosti by mali rozmery zhruba ako 10x10 cm hranol. Slušné pancierovanie. Ako som na začiatku spomenul, chcel som robiť sklápač, to mi ale kamarát rýchlo vyhovoril, pretože sklápače tejto verzie neexistovali, jedine na krátkom ráme. A tak som zvolil variantu s drevenou korbou, ktorú som samozrejme vyrobil nanovo. Snažil som sa dodržiavať aspoň akú takú mierku a hrúbku, ale v mierke 1/87 sú možnosti dosť obmedzené. Preto je aj veľa vecí na aute zjednodušených alebo rovno vynechaných.  Pre modelárov, ktorí by sa tento nákladiak rozhodli zakúpiť, odporúčam prerobiť nanovo aj celý podvozkový rám, prípadne aj interiér. Ja som bohužiaľ kvôli nedostatku plastových profilov nechal rám pôvodný. Veľmi ho tam nevidno, ale oplatí sa ho vymeniť. Vymenil som valcové nádoby na boku, ktoré sú vyrobené sústružením plastového rámčeka zo zvyšných plastikových odpadkov. Čo ma napriek katastrofálnej kvalite odliatkov potešilo, je až nadpriemerne detailná kabína. S trochou washu sa z nej dá vytrieskať množstvo detailov. Jediné čo som na nej dorábal boli spätné zrkadlá po obidvoch stranách z medeného drôtiku a zvyšných leptov z T-55.

S interiérom som sa veľmi nezdržiaval, keďže veľa tam toho pri takejto mierke nevymyslím, ale doplnil som novú tyč na volant a riadiacu páku. Postupne po zložení celku (ale bez nalepenej korby) som začal s patinou. Ako základ bol samozrejmosťou surfacer. Na kabínu je použitá zosvetlená o pár kvapiek bielej tamiyácka X-3 Royal Blue. Následne som po vymaskovaní všetkých potrebných miest vytvoril biely pruh pozdĺž kabíny, typický práve pre tieto Liazky. Po zalakovaní prišiel na rad tmavý Wash pre vozidlá NATO, tupovanie a stieranie efektov Earth, Fresh Mud a Damp Earth, hrdza na strechu, s ňou spojené stekance a odreniny. Nakoniec som ešte miestami zapustil Dust effects na imitáciu usadeného prachu. Zaprášené kolesá dostali olejové stopy a škvrny po mazivách do nábojov a zostávalo ešte dokončiť korbu. S ňou bolo tiež dosť roboty. Po zostavení novej z plastových profilov som sa pustil do výroby nákladu. Už pred začatím stavby som chcel mať ako náklad hlinu a bordel so stavby. Ako základ „terénu“ poslúžila obyčajná sadra. Tú som si naschvál namiešal značne hustejšiu aby sa dali vytvarovať nerovnosti a kopec. Nikdy sa predsa hlina „neutrasie“ na korbe rovno ako voda ale vzniká typický kopec. Ihneď ako sadra vytvrdla, prebytočné nánosy som z bokov bočníc oškrabal a začal s posypom pigmentu. Ten tvoril zmes pigmentu Mig Europe Earth a jemnej hliny preosiatej cez staré sitko.  Hneď som ju zakvapkával Pigment fixerom, aby sa neskôr dala patinovať. Pred tým všetkým ešte ale na spodok korby prišli všetky zbytočné a odstránené diely so stavebnice, takže nevznikol takmer žiaden odpad. Do pomaly tuhnúcej sadry som umiestnil pneumatiku a dve dosky aby to bolo zaujímavejšie.

Keď zaschla aj hlina s fixerom, „prefŕkal“ som ju vyššie spomínanými troma prípravkami. Rovnako som ich natupoval na boky a spodok korby a po domaľovaní dosiek, ich odretiu a prilepeniu reflexnej látky som považoval korbu za hotovú. Na záver na ňu ešte prišla značka s maximálnou rýchlosťou.

 

Nákladiak bol viac menej hotový a pustiť som sa mohol do podložky, ktorú som mal už v hlave dávno premyslenú. Na drevenú podložku bol použitý šmirgeľ (mimo východu sa tomu hovorí brúsny papier) hrubšieho zrna. Tam kde som chcel mať stopy po výtlkoch, neniesol som cez maskovaciu pásku tmel Tamiya Putty, ktorý som zahladil skalpelom a stopy po škváre sú robené hustou syntetickou farbou. Po zaschnutí prišiel na rad sivý nástrek a zaprášenie Europe earth pigmentom. Za trávu použitú po okrajoch touto cestou ďakujem Paťovi Kertészovi, pracovalo sa s ňou naozaj výborne. Jabloň s dorobenou vtáčou búdkou som si kúpil ešte na Plastikovej zime. Zvyšné jablká, ktoré pri premiestňovaní opadali sa využili ako popadané jablká vedľa cesty. Na začiatku bolo povedané, že sa má jednať o nákladiak z môjho okolia. Žijem v Prešove a tomu aj odpovedajú ŠPZ-tky s tabuľou mimo cesty. ŠPZ-tky som si vytvoril v generátore EČV, ktorý je voľne prístupný na internete a viete si takto vytvoriť značku vlastného výberu . Ja som si zvolil označovanie ešte pred vstupom Slovenska do Európskej Únie a teda auto má pripomýnať 90-te roky až rok 2006.

Na záver by som tento model asi odporučil modelárom s pevnými nervami a tým, ktorí chcú mať vo svojej zbierke netradičný a zaujímavý stroj. Samozrejme tu sa dá experimentovať a urobiť tak vozidlo „priamo z ulice“. Z modelu som sa snažil dostať maximum, preto som do neho zahrnul také množstvo prvkov.   

návrat hore